Fuji XH-1  vs Fuji XT-3,                                            po:   12 měsících zkušeností

Nejlepší APSC bez zrcadlovky na trhu od FUJI

Sdílet na Facebooku

3pičkové bez zrcadlovky na trhu od Fuji: XH-1 a XT-3, která je nejlepší ?, jaké jsou zkušenosti, rady a tipy ?

Uběhl rok, co jsem začal používat tyto špičkové fotoaparáty, které jsem si velmi oblíbyl a které si zaslouží věnovat ještě jednu recenzi, která popíše zkušenosti, rady a tipy.

V první recenzi jsem oba fotoaparáty srovnával vč. podrobnějších parametrů a nebyl jsem si jistý který z těchto fotoaparátů bych si osobně vybral, dnes už mám zcela jasno a má odpověď bez zaváhání zní, že jasnou volbou je : FUJI XH-1.

Momentálně vlastním oba fotoaparáty, tedy Fuji XT-3 a Fuji XH-1, ale s každým dnem mám raději Fuji XH-1, který se momentálně doprodává za cenu okolo 26.000,- kč, čehož jsem pohotově využil vč, výhodnější sady vč.gripu a dvou baterií.

Fuji XT-3 má pro mne oproti Fuji XH-1 jen dvě výhody, první výhoda je velikost a váha, i když obě těla mají velmi podobnou váhu a velikost, zásadní nárust váhy však činí objektiv FUJION 16-55 f/2,8 který je pro Fuji XH-1 logické řešení.

Druhou výhodou Fuji XT-3 je kolečko na ovládání expozice, které mi na Fuji XH-1 velmi, velmi chybí a je nahrazeno celkem zbytečným dysplayem,....... více však v porovnání s FUJI XT-3  zcela zásadně výtězí FUJI XH-1.

Proč ?

Až praxe v různých situacích vám prokáže kvality fotoaparátu a nejzásadnější výhodou FUJI XH-1, je 5 osá stabylizace čipu, která je dle mého názoru zatím nejlepší stabylizace ze všech fotoaparátů, které jsem kdy měl možnost používat.

Je až neuvěřitelné, že stabylizace Fuji XH-1, bez potíží zvládá i snímky okolo  1/5 s, což se vám v žádném případě u jiného fotoaparátu nepodaří ( například u Sony A7 IV R s obdobným řešením stabilizace čipu ) a ano tyto hodnoty stabilizace čipu  FUJI XH-1  jsou pomalu neslučitelné se životem a popírají vše na co jsem byl doposud zvyklí, konkrétně, že snímky pod 1/60s nelze ideálně udržet v ruce, možná občas náhodou někdy 1/30s, u FUJI XH-1 však běžně 1/15 s a méně.

Další přednost FUJI XH-1 je velmi nízká hladina šumu při vysokých hodnotách ISO, i například při ISO: 12 500 a času závěrky 1/5 s, je mnoho snímků z večerního focení města, pořízených do JPG, tj bez úpravy RAWU absolutně použitelných   a mohu jen potvrdit, že takovéto výsledky nejsem schopen dosáhnou žádným dalším fotoaparátem, které mám ve výběvě ( Canon 5d Mark IV, Canon D 1X,  Canon R, Sony A7 IV R ), člověk  snad ani nemůže uvěřit, že tento fotoaparát má čip APSC, na výše uvedené výhody si však ještě připočtěte absolutně vynikající expoziční pružnost, kdy vás tento fotoaparát podrží ve velmi obtížných světelných podmínkách vč.následných úprav ( vytažení stínů a potlačení světel ), .....například při úpravách v Capture One ( vytažení stínů u pod exponovaných částí snímků ), vás FUJI XH-1 podrží podstatně lépe, než který koliv Canon s čipem FF, nárust šumu je u takové úpravy podstaně mírnější než u Canonu.

Třešničkou na dortu, je u Fuji všoběcně  otočné voliče :clona na objektivu, Fuji XH-1 nevyjímaje, ovládání základních nastavení ( clona, čas, měření expozice, ISO a další nejdůležitější nastavení ), rychlost nastavení a radost z ovládání otočných voličů je bezkonkurenční.

Samozřejmě musím zmínit i výhodu všech fotoaparátu Fuji a to konkrétně: barevného podání  výsledné fotografie, které nelze dosáhnou s žádným jiíným fotoaparátem a které navazují na úspěšnou histoii FUJIFILMU.

Nakonec nesmím zapomenout zmínit velmi značnou výhodu a tou jsou opravdu nejlepší JPG fotografie v porovnání s konkurencí, tj focení s Fuji a především s Fuji XH-1 znamená nejnižší nebo žádnou nutnost zásahů v RAW Converteru, tj většina pořízených fotografií cca 80% není potřeba upravovat vůbec a jsou zcela perfektní přímo z JPG ( maximálně histogram ), na tuto výhodu například u Canonu zcela zapomeňte, ani Canon 5D mark IV nebo Canon R, se nemůže kvalitou JPG Fuji XH-1 přiblížit a to se bavíme o třídě s velkým FF čipem, mé vlastní Canony pokud mám být spokojený, vždy vyžadují zpracování CR2 RAW v Capture ONE...poté jsem absolutně spokojen,protože JPG je velmi podprůměrný........ pokud se však  budeme bavit o například Canonech  se srovnatelným čipem APSC tj: ( Canon 77D, Canon 80D, Canon 90D, Canon 7D mark II ), tak se Canon stává oproti FUJI absolutně nekonkurenčním propadákem a nemůže se mu ničím přiblížit.

Pokud se opět omezím jen na porovnání Fuji XH-1 a Fuji XT-3, má Fuji XH-1 příjemnější úchop, příjemnější a více uchu lahodící zvuk závěrky a i když mají oba fotoaparáty stejné parametry hledáčku, tak je mi osobně příjemnější pohled přes hledáček Fuji XH-1.

Zásadně lepší je Fuji XH-1 i  po stránce odolnosti, díky velmi robusní kvalitní kontrukci a špičkovému utěsnění těla, umožňujícímu používání fotoaparátu v extrémních podmínkách, například bez problémů při teplotě až minus 10c, nebo při deštivém  počasí.

Oproti Fuji XT-3 má též Fuji XH-1 i přesnější zaostřování, především u focení krajiny vzdálenějších a drobnějších předmětů, které musím u Fuji XT-3 zaostřovat výhradně  manuálně ( louka a za mnoho kilometrů v pozadí les a miniaturní budovy ). U krajiny ( lesík,větvičky,miniatiry ) samozřejmě za předpokladu úpravy RAWU v Capture One, nemá fotoaparát s čipem APSC na  Full frame logicky šanci, což lze doložit viz galerie krajina níže, jiná situace je však při focení: portrétů, města, sportu, dokumentů, zvířat.  zde se Fuji s čipem APSC nejenže vyrovná, ale mnohdy i předčí, především za snížených světelných podmínek, ale ani u krajiny pokud neprovedeme opravdu velký výřez nelze konstatovat zásadní prohru,  jen snad se Sony A7 IV R, které má brutální rozlišení 61 mil pixelů ( ideální fotoaparát na krajinu ), Sony A7 IV R logicky drtí všechny konkurenty.

Video 4K, silná stránka fotoaparátů FUJI: oba srovnávané  fotoaparáty mají skvělé video s možností rozlišení 4K s možností dalších nastavení rychlosti videa, v praxi je však o chlup spolehlivější FUJI XH-1, toto video je naprosto dokonalé a perfektní. Například Canon nemá ani malou šanci přiblížit se kvalitě videa Fuji, rozdíl je zásadní a propastný.

Výše uvedené důvody posunuli tento fotoaparát mezi mé nejoblíběnější, díky čemuž mohu Fuji XH-1 používat za velmi špatných světelných podmínek bez blesku a zachovat si velmi dobrou kavlitu výsledných snímků, už jsem se opakovaně přesvědčil, že se na FUJI XH-1 mohu zcela spolehnou a že se mi s tímto fotoaparátem velmi dobře pracuje a zároveň si čím dál více uvědomuji, jak se dle mého subjektivního názoru u Canonu a Nikonu snad úplně zastavil vývoj a snaha o výrazný pokrok, narozdíl například oproti Fuji, nebo Sony, Právě Sony poslední dobou též oproti Canonu velmi zlepšuje vývoj a kvalitu.

 

Nyní drobné rady a tipy, které se týkají Fuji XH-1 a Fuji XT- 3, případně i starších modelů FUJI XT-2 a které mne zprvu zaskočili a chvíli trvalo, než jsem našel vhodné řešení.

 

Focení krajiny, především vzdálené krajiny,...příklad:   dlouhé pole a za několik kilometrů v pozadí drobný lesík, drobné budovy a jiné drobné předměty.....nejslabší stránka a disciplína fotoaparátů Fuji.

Nejsem asi první a ani poslední uživatel fotoaparátů Fuji, kteý při focení výše uvedené krajiny zjistil potíže se správným zaostřením a především s kvalitním vykreslením drobných lístečků stromů, jehličí a jiných drobných předmětů, které se při kontrole a prohlížení při přiblížení 1:1 slévají a detail je neuspokující.

Důvod a řešení:

U Fotoaparátů Fuji XH-1, XT-3 a XT-2,  je v nastavení potlačení šumu možnost ( -4, -3, -2, -1, 0 + 1 +2 +3 +4 ) továrně je fotoaparát nastaven na: 0, což budí dojem, že je potlačení šumu vypnuto, protože například u Canonu znamená : 0 nejnižší hodnotu, u Fuji je však : 0 střední potlačení šumu což zapříčiní nepříjemný zásah do drobných detailů focení krajiny na nízké hodnoty ISO ( ISO: 100 - 500 ), doporučuji tedy v tomto případě upravit nastavení šumu na ( -3 , nebo - 4 ) a naopak u nastavení ostrosti které nabízí stejné nastavení ( -4 až + 4 ) nastavit ostros na: ( +2 až + 4 ), následné drobné detaily budou nesrovnatelně lépe vykresleny.

Samozřejmě, že s poklesem světla a zvyšováním úrovně ISO, dopručuji postupně obě nastavení vrátit na : ( 0 ), pozor i při velmi vysokých hodnotách ISO ( 6400- 12 800 ), nedoporučuji nastavovat potlačení šumu na hodnoty vyšší než : ( 0 ), protože poté dochází k celkem nepříjemnému vyhlazení detailů.

Pokud se jedná o zaostřování krajiny s například dlouhou loukou, polem, kde je v dáli lesík, doporučuji přiclonit na minimálně ( f/10 ) a zaostřovací bod zaměřit cca na 80% vzdálenosti celé kompozice, nebo nejlépe zaostřit manuálně a využít funkci ( Digitálně rozdělený obrazec ) , která slouží k absolutně přesnému manuálnímu zaostření, tuto funkci lze pokud nechcete vstupovat do menu, vyvolat zmáčknutím roleru na zadní části těla, následkem čehož se vám budou následně nabízet varinaty způsobů manuálního zaostření ( standard, digitálně rozdělený obrazec, barevný obrys ), nejspolehlivější je výhradně digitálně rozdělený obrazec, protože barevný obrys opakovaně v praxi neumožnil přesné zaostření.

 

Focení s bleskem

Při nasazení externího blesku, který přepnete do režimu TTL, může nepoučené uživatele fotoaparátu Fuji zaskočit drobný problém se sinchronizací času závěrky, doporučuji tedy níže uvedený postup:

Zapněte blesk a nastavte na režim TTL, nastavení též můžete provést ve zrychleném menu fotoaparátu ( Q ), kde najdete symbol blesku, umožňující přepínání nastavení blesku, nebo v hlavním menu: Blesk, ( nastavení funkce blesku )

Na horním otočném voliči nastavte ( X 250 )  sinchronizace času na používání s externím bleskem.

 

Následně vás však zaskočí tma v hledáčku, což vyřešíte v hlavním MENU:

Hlavní nastavení menu: symbol klíčku,  nastavení obrazovky, ....nutno přelistovat na spodní druhou podstránku...(  Náh.EXP./VB v ruč.rež  ), nastavte vypnuto, jedná se o náhled expozice hledáčku, který nabízí náhled expozice hledáčku podle vyvážení bílé a nebo tuto funkci vypnout, jakmile tuto funkci vypnete, budete v hledáčku vydět reálný obraz, při zapnutí funkce v kombinaci s belskem a sinchronizací na 1/250 s  uvidíte jen tmu, tedy neuvidíte skoro nic.

 

Focení s redukcí objektivů ( např.Canon )

Pokud si zakoupíte redukci objektivů Canon bez automatického zaostřování, tj redukci umožňnící jen manuální zaostřování, musíte opět takovéto focení umožnit v nastavení menu, v opačném případě vám nebude objektiv fungovat:

Postup: Hlavní nastavení menu: symbol klíčku, -  Nastavení tlačítek / Kruh.ovl  ( stiskněte a potvrďte ) poté v tomto pdmenu nalistujte na druhou spodní pod stránku, ( Snímání bez objektivu ), nastavte na trvalo zapnuto  a můžete bez problému pomocí redukce používat objektivy jiného výrobce, zkoušel jsem například ( Sigma 18 -35 f/1,8  bajonet Canon, teleobjektiv Canon 70 -200 L f/2,8 ), pokud redukci odstraníte a opět nasadíte originální objektiv FUJION, nastavení funkce focení bez objektivu nebude ničemu bránit a můžete tuto funkci klidně ponechat aktivovanou, ničemu to nevadí.

 

Jako oprávněnou kritiku fotoaparátů Fuji musím uvést hlavní menu, které má například výše zmíněný Canon perfektně přehledně zvládnuté a asi nejlepší, to u  Fuji se však jedná o velmi komplikovaný zmatek a nepřehled ve které se stále více jak po jednom roce používání fotoaparátu plně neorientuji a občas tápu, zde mohu jen doporučit využít funkci : ( MY MENU ) a uložit si do vlastního menu například výše uvedené funkce, které často používáte a které  jsou zbytečně a složitě zahrabány v menu.

 

Sečteno podtrženo, jako každý Fotoaparát má i Fuji XH-1 své nedostaky, pozitiva však převažují a tento fotoaparát si vás určitě získá.

Tento fotoaparát neměl na růžích ustláno, protože jeho původní cena byla okolo  nemalých: 55.000,- kč  tělo bez objektivu ( + 28.000,- kč za Fujion 16-55 f/2,8 ) celkem tedy přes 80 tis kč vč.objektivu , tato cena byla přeci jen za fotoaparát s čipem APSC   vysoká a málo konkurenční ( levnější objektiv 18- 55 f /2,8 - 4,0 ....se k tomuto fotoaparátu nehodí ).

Při původní nutné investici a ceně okolo 80.000,- kč totiž většina fotografů sáhne spíše po například starším, ale vynikajícím : Sony A7 III s čipem FF

Při současné slevě na částku  26.000,- kč za tělo Fuji XH-1 kterou chápu jako asi pravděpodobný výprodej, se jedná o zcela perfektní nabídku, kterou je škoda nevyužit, k dnešnímu datu 23.12.2019 je však již FUJI XH- 1 ve většině foto obchdech vyprodaný.

Před 14 lety v roce 2006, jsem takto v doprodeji kupoval legendární zrcadlovku Minolta 7D tehdy se slevenou o 55%, Minolta poté skončila a vše přebralo Sony, kdo tehdy Minoltu 7D  pořídil, získal na rok 2006 jednu z nejlepších zrcadlovek na trhu, Fuji XH-1 má velmi podobné ovládání kruhových voličů jako měla Minolta 7D vč.netradičního a výborného barevného podání, Fuji XH-1 mi  Minoltu 7D v mnohém připomíná, oba fotoaparáty jsou nebo byly na svou dobu velmi netradiční, pokrokové a oba neměli za svou původní vysokou cenu obchodní úspěch, ale vyprodávali se s velkou slevou.

Pokud máte nyní možnost si Fuji XH-1 pořídit , tj.najít obchod který ho má ještě skladem, určitě bych doporučil neváhat a Fuji XH-1 pořídit.

 

 

 

 

Vysoké ISO a stabilizace času bez stativu








































krajina srovnání JPG a RAW















Galerie Fuji XH-1

































Poslední články

13.01.2019 17:41

13.01.2019 10:11

23.12.2018 16:56

Poslední komentáře

Newsletter

Registrace slouží k zasílání novinek ze kterého se můžete kdykoliv odhlásit.